Burenraad Agfa-Gevaert

vergadering van 17 juni 2002

(zie ook officieel verslag)

Stand van zaken

Er werd een overzicht gegeven van de evoluties binnen het bedrijf.

Door de herstructureringen is er minder personeel tewerkgesteld en komt er ruimte vrij in de bestaande gebouwen. Op dit ogenblik is men bezig om de vrijgekomen ruimte te hergroeperen. Zo kunnen bedrijfseenheden die elders gevestigd zijn, nu ook ondergebracht worden in het hoofdhuis.

M. Ampe vraagt het bedrijf om haar plannen spoedig mee te delen aan het stadsbestuur. Zo kunnen deze ingepast worden in het stedelijk ruimtelijk structuurplan dat tegen 2003 opgesteld moet worden.

Milieuvergunningen

Nadat er voor Gevaert op 5 in mei 2002 een vergunning voor een automatisch rollenmagazijn aangevraagd is, werden er in april 2002 nog twee extra silo’s vergund voor de opslag van filmsnippers. Beide maatregelen zullende transporten tussen Gevaert 4 en 5 verder beperken.

Omdat door het succes van het Drystar-systeem, de huidige productiecapaciteit op Gevaert 2 ontoereikend geworden is, zal er productiecapaciteit gebouwd worden op Gevaert 5. Een daar, door de verminderde verkoop van traditionele producten, vrijgekomen grote en snelle giethal zal aangepast worden.
Volgende investeringen zijn op Gevaert 5 gepland:

In de nieuwe milieuvergunning van Gevaert 5 werd gevraagd om maatregelen te onderzoeken om de uitstoot van oplosmiddelen (vluchtige organische stoffen – VOS) te beperken.
Er wordt gewerkt aan:

buurtcontacten

Het overzicht van de buurtcontacten werd toegespitst op de verkeerssituatie in de Lode Vissenaekenstraat.

Omwille van sluikverkeer over de parking, oneigenlijk gebruik van de parking en diefstallen werd er overgegaan tot het plaatsen van slagbomen.
Bij de invoering van het nieuwe parkeersysteem waren er problemen met het inrijden, zodat er files in de straat ontstonden. Hieraan werd gewerkt door:

De heer De Bruyne stelt dat met de invoering van het nieuwe parkeersysteem er opnieuw parkeerproblemen zijn in de Lode Vissenaekenstraat. Voornamelijk bij de middagploeg zijn er terug mensen die liever geen gebruik maken van de parking.

De heer De Bruyne vraagt of het mogelijk is om extra parkeergelegenheid voor de buurtbewoners te creëren door aan de groene bufferstrook te knabbelen om daar een fietsstrook aan te leggen. Het huidige fietspad zou dan als parkeerplaats benut kunnen worden.

De heer De Prijcker meldt dat de geurhinder aan het afvlakkingsbekken in de toekomst zal bestreden worden door een het toevoegen van biociden (bacteriedodende stoffen, nl. quaternaire ammoniumzouten). Tegen 2004 zal de aflucht van het afvlakkingbekken en de riolering aangesloten worden op de RTO-installatie.

Verkeerssituatie Hendrik Cuypersstraat

Schepen Van Dyck deelt mee dat er in maart 2002 verkeerstellingen uitgevoerd zijn. De resultaten waren verrassend. Gedurende de 10 gemeten uren passeerden er:

Om het parkeerprobleem in deze straat op te lossen zal het stadsbestuur bekijken of er bij AWW geen parkeerruimte beschikbaar is.

Er werd ook gevraagd of het parkeerverbod te hoogte van de waterzuivering niet opgeheven kan worden. (hier parkeren de bussen van het bedrijfsvervoer van het personeel)

Er wordt opgemerkt dat de nieuwe parking aan de Antwerpsestraat weinig gebruikt wordt (en de vraag of de buurtbewoners hier niet mogen parkeren). Het bedrijf deelt mee dat deze parking enkel voorbehouden is voor personeelsleden die frequent het bedrijf moeten verlaten.

Een optimalisatie van de parkeerplaatsen op de Antwerpsestraat tussen de H. Cuypersstraat en grens met Berchem werd voorgesteld. (bevoegdheid Vlaams gewest)

Rondvraag

Agfa clubs:

Parking aan de Ridder Van Ranstlei:

Toegang tot spoorwegberm langs Vredebaan:

 


Verslag Burenraad 17 juni 2002 - officieel verslag

...

1. Welkom

Het voorzitterschap is overgenomen door de nieuwe vestigingsdirecteur de heer Arnout.
In zijn openingsrede duidt hij op onze visie van Duurzaam Ondernemen waarin we constant op zoek zijn naar het evenwicht tussen economie, ecologie en sociaal welzijn. Het is dan ook evident dat Agfa-Gevaert wil groeien in harmonie met zijn omgeving.
Vanuit Agfa perspectief wil hij twee functies leggen bij de Burenraad:

Tenslotte nodigde hij de medewerkers van het bedrijf uit om de communicatie tussen de fabriek en de buurt te bestendigen.

2. Stand van zaken

De voorzitter gaf een overzicht van de financi‰le resultaten voor het eerste kwartaal van 2002. Hij lichtte de resultaten toe van de verschillende productgroepen en gaf aan welke verschuivingen in productpakket er te verwachten zijn. Tenslotte werd er informatie gegeven over de stand van het Horizon project welk de groei van ons bedrijf moet waarborgen.

Het Horizonplan droeg veel aandacht mee en op volgende vragen werd omstandig geantwoord:

3. Vergunningstoestand

We stellen twee evoluties vast

Om hierop in te spelen zullen er een aantal wijzigingen plaatsgrijpen op de milieutechnische eenheid Gevaert 1-2-5. Hoofdthema is hier dat de film uit het DRYSTAR-systeem zal gegoten worden in een aangepaste gietzaal op Gevaert 5 en niet meer op Gevaert 2.

Alle belangrijke wijzigingen werden omstandig toegelicht. Zo werd er ingegaan op

Tijdens de vragenronde die volgde op de voorstelling van deze wijziging werd meer verduidelijking gegeven over de thema's

3. Buurtcontacten

Het afgelopen jaar werd het normaal aantal buurtcontacten genoteerd. Geluid en geur blijven de belangrijkste thema's, maar de afgelopen maanden waren er ook een aantal klachten over verkeershinder in de Lode Vissenaekenstraat.

4. De verkeerssituatie in de H. Kuijpersstraat

De voorbije maanden heeft de stad tellingen gedaan van het verkeer door de H. Kuijpersstraat. Het stadsbestuur gaf hierover verdere uitleg. De tellingen kaderden in de activiteiten van de werkgroep die bestaat uit leden van de stad, verkeerspolitie en het bedrijf.
Ofschoon de cijfers om verdere analyse vragen stelt men vast dat slechts een fractie van het vrachtverkeer door de H. Kuijpersstraat voor Agfa bestemd is. Er is dus veel verkeer (ook van personenwagens) die niets met de Agfa bedrijvigheid van doen heeft.
Hoofdverzuchting van de bewoners blijkt de parkeergelegenheid te zijn. Een enkelrichtings-verkeer door de H. Kuijpersstraat kan hierin een element zijn en verder wil ook het bedrijf de denkpiste van een ingang aan de Roderveldlaan openhouden.
Op de vraag van de stad om nog meer parkeerruimte ter beschikking te stellen van de buurtbewoners wil Agfa verder nadenken maar de oplossing ligt hier niet voor het grijpen. Van haar kant zal de stad onderzoeken of een aantal parkeerplaatsen kunnen gerecupereerd worden in de H. Kuijpersstraat aan de oude uitgang vervoer (is nu zone parkeren verboden) en zal contact gelegd worden met AWW. Ook deze partner zou grond ter beschikking kunnen stellen.

5. Evolutie groen scherm in de Antwerpsestraat

Nu de gebouwen afgebroken zijn kan men beginnen met de plaatsing van een groenscherm. Aanplanting zal gebeuren in het najaar.
De blokken van het voorlopig hekwerk vernauwen het voetpad en zullen verplaatst worden.
Het stadsbestuur waardeert de snelheid waarmee Agfa de renovatie in gang gezet heeft en stelt dat dit een goede impact heeft op de herstelling van het woningpatrimonium.

6. Diversen

7. Rondvraag

[Burenraad Agfa]

laatste wijziging: 18/02/18