Verslag milieuraad 2 april 2009

Aanwezig:

Lambert Griet; Lauwers Charles; Mertens Erik; Tobback Marc; Desmyter Jan; Laenens Greet; Eeckhaut Karel; Termonia Hélène

Hulde Ivo Iven voor zijn jarenlang voorzitterschap

Ivo Iven, de voorgaande voorzitter van de milieuraad werd gehuldigd voor zijn jarenlange inzet als voorzitter van de Mortselse Milieuraad.

Advies verlichting ingang fort 4 – lichthinder:

De milieuraad heeft vernomen dat de oprijlaan voor het inkomgebouw van fort 4 verlicht gaat worden met grondspots.
Deze reeks grondspots loopt door in de gang van het inkomgebouw. Gelukkig zijn er geen lampen recht onder de schachten die gans het jaar vleermuizen herbergen geplaatst.
De aannemer is met de nutsvoorzieningen bezig en start eerstkomende dagen met de plaatsing van de voorzieningen voor de verlichting.
De verlichting zal enkel werken op het moment dat er effectief activiteiten zijn in het binnenfort.
Ook zou de voorgevel van de ingang belicht gaan worden met schijnwerpers.

Dergelijke verlichting is prima voor zones waar het naar boven gerichte licht weerkaatst tegen iets zoals de zoldering van de gang.
In open lucht, waar het licht op niets kan weerkaatsen, zijn dergelijke naar boven gerichte spots inefficiënt.

Zowel VLAREM II (art. art. 4.6.0.2 en 6.3.0.2) als het nieuwe “Uniform gemeentelijk politiereglement Politiezone MINOS” (art. 194 en 195) stellen dat

In het kader van de preventie van lichthinder wordt “verticale verlichting”, zoals gerealiseerd wordt met de geplande verlichtingstoestellen, als het “worst case scenario” aanzien:

De milieuraad heeft unaniem volgend advies uitgebracht:

De geplande verlichting van de oprijlaan aan het inkomgebouw van fort 4 is:

Het gebruik van de geplande verlichtingsarmaturen is strijdig met de bepalingen van zowel VLAREM II (art. art. 4.6.0.2 en 6.3.0.2) als het nieuwe “Uniform gemeentelijk politiereglement Politiezone MINOS” (art. 194 en 195).

De milieuraad vraagt het stadsbestuur, ondanks dat ze reeds aangekocht zijn, de geplande verlichting van de oprijlaan aan het inkomgebouw van fort 4 niet te plaatsen en ze te vervangen door een alternatief dat lichthinder beperkt.
(omdat leveranciers van grondspots vaak zowel horizontaal als vertikaal lichtende armaturen hebben, lijkt een omruiling zeer goed haalbaar en financieel neutraal).
Het stadsbestuur dient ook in dit geval haar voorbeeldfunctie te vervullen door zowel de gewestelijk als lokale reglementering zorgvuldig na te leven.

De milieuraad herhaalt zijn advies van 11 mei 2006 om beroep te doen op de diensten van de Preventie Lichthinder vzw.
Deze vereniging biedt haar ervaring en kennis aan om verlichtingsprojecten te evalueren, of oplossingen te formuleren voor bestaande problemen.

Voorstelling milieujaarprogramma 2009 – milieujaarverslag 2008 stad Mortsel; aansluitend advies:

Het stadsbestuur is van het Vlaams gewest verplicht jaarlijks een milieujaarprogramma/milieujaarverslag op te stellen en daarover advies te vragen aan de milieuraad.

Erik Mertens geeft een samenvatting van het milieujaarverslag 2008 en een overzicht van de plannen voor 2009.

Enkele krachtlijnen:

De milieuraad heeft unaniem en zonder opmerkingen kennis genomen van het milieujaarprogramma Mortsel 2009 / milieujaarverslag Mortsel 2008

Opmerkingen:

RUP Park Oude God - eerste informatie:

Over het RUP Park Oude God was nog geen nieuwe informatie beschikbaar.

In de wandelgangen werd gehoord dat er plannen bestaan om in het parkgebied een oefenveld voor jonge voetballers in te plannen.
Er werd gevraagd of dit kan in “parkgebied”.

RUP sportlandschap - eerste informatie:

Er werd zeer kort een inleiding gegeven over het RUP “sportlandschap”.

Indien de verbindingsweg tussen Krijgsbaan en Liersesteenweg uitgevoerd zou worden, dan komt de in het RUP voorgestelde ruimte-inrichting in het gedrang.

Er werden al volgende aandachtspunten genoteerd voor bij een eventueel advies:

Advies afschaffing verplichting plaatsing septische putten:

 Op basis van de besprekingen in voorgaande vergaderingen is het advies uitgebracht.

De milieuraad adviseert unaniem om het stedelijk beleid i.v.m. het verplicht gebruik van een septische put voor de zuivering van het afvalwater uit toiletten aan te passen.
Het opleggen van een algemene verplichting tot het plaatsen van een septische put strookt niet met de letter en de geest van VLAREM II, Artikel 4.2.7.2.1.
Gelet op de milieueffecten en de financiële consequenties van het verplichten van de plaatsing van een septische put en gelet op de beperkte negatieve gevolgen voor de stedelijke riolering van het rechtstreeks lozen van fecaliën vraagt de milieuraad om:

Meer info:

Advies "voortuinactie":

De milieuraad stelt vast dat er steeds meer voortuintjes volledig verhard worden. Deze “vergrijzing” is strijdig met de geldende bouwvoorschriften. Volgens het geldende bouwreglement is het enkel toegelaten het pad naar de voordeur en de toegangsweg naar de garage te verharden.

De versteende voortuinen beperken het waterbergend vermogen en dragen bij tot de landelijke verdrogings- én overstromingsproblematiek.

In de praktijk blijkt dat het verharden van voortuinen gedoogd wordt. Het stadsbestuur stelde in zijn reactie op het advies van de milieuraad van februari 2002 dat hier tegen optreden geen prioriteit is voor het stadsbestuur. Er is evenmin vervolging van deze bouwmisdrijven. Dit geeft de bevolking de schijn dat deze praktijk toegelaten is.

De milieuraad volgend advies unaniem uitgebracht:

Berghokken voor fietsen in de voortuin:

In het kader van het advies i.v.m. verharden van voortuintjes werd gemeld dat in de wijk Steenakker steeds vaker berghokken, afdakjes, takkenmatten en hagen in de voortuin geplaatst voor o.a. fietsen, bakfietsen en aanhangwagentjes voor kindervervoer. Ook in andere wijken duikt het fenomeen op.

Deze constructies worden geplaatst omdat de woningen vaak niet over een aanpalende garage beschikken. In deze wijk is verjonging aan de gang én deze (jonge) gezinnen gebruiken blijkbaar intensiever de fiets dan de vorige generatie bewoners.

In principe staan deze constructies illegaal in de voortuinen.

Het gevoel t.o.v. deze constructies was bij de aanbrengen van het voorstel tweeledig:

De milieuraad heeft bij de GECORO en het stadsbestuur naar hun standpunt gepolst (illegaliteit, gedoog- en vervolgbeleid, vergunbaarheid, inpassing in RUP’s).
In een volgende vergadering zal hierop teruggekomen worden.

Open brief aan stadsbestuur om het RUP stadsplein aan te passen…

De Milieuraad heeft het ontwerp gemeenteraadsbesluit i.v.m. definitieve vaststelling van het RUP stadsplein op 28 april 2009 kunnen inzien.

Omdat met een aantal opmerkingen van de milieuraad die ook door de GECORO onderschreven werden geen rekening gehouden werd, is er door het dagelijks bestuur op 22 april 2009 een open brief aan de leden van de gemeenteraad gezonden.
De milieuraad hoopt hiermee ultiem nog een kentering in het dossier te kunnen realiseren.

De open brief:

Mortsel, 22 april 2009

 

Aan de leden van het stadsbestuur
en de leden van de gemeenteraad

betreft: open brief n.a.v. nakende definitieve goedkeuring RUP stadsplein

Mevrouw,
Mijnheer,


De milieuraad heeft kennis genomen van het ontwerp gemeenteraadsbesluit i.v.m. de definitieve vaststelling van het RUP Stadsplein.

We stellen vast dat de relevante opmerkingen van de milieuraad i.v.m. het toelaten van beperkte technische constructies buiten het opgelegde profiel (onzichtbaar opgesteld t.o.v. openbare weg) en groendaken niet opgenomen werden in de definitieve tekst van het RUP stadsplein. Naar onze mening is het toelaten van dergelijke constructies noodzakelijk om doelstellingen zoals duurzaamheid en de huidige EPB-normen op een technisch eenvoudige (en dus goedkope) wijze te implementeren in de geplande nieuwbouw. Onze visie ter zake werd overigens onderschreven door de GECORO die het in haar besluit als volgt stelde: "Technische installaties omwille van milieuvriendelijke maatregelen (ventilatieschouwen, zonnepanelen,. …) mogen niet gehypothekeerd worden door al te strikte bouwvoorschriften".

Deze aanvulling bij de tekst van het RUP doet bovendien niets af aan de concepten van het RUP, noch aan het uiteindelijke uitzicht van het plein. Ze zou er wel toe bijdragen dat het plan toekomstgericht is, met oog voor duurzaamheid en milieuvriendelijkheid. De voorstelde wijzigingen zijn dan ook louter technisch van aard en kunnen geen voorwerp uitmaken van een politieke keuze.

Dat toch vastgehouden wordt aan de geplande bebouwing van de parking achter het stadhuis wordt door de leden van de milieuraad nog steeds betreurd. Net zoals de GECORO vraagt de milieuraad om de geplande bebouwing niet te realiseren. Fort 4 dient als een uniek monument en parkgebied beschouwd te worden, en moet dan ook maximaal gerespecteerd en gevrijwaard worden. Het bebouwen van de bestaande parking omwille van economische logica is vanuit cultuurhistorisch en milieuoogpunt niet te verdedigen.

Ook andere opmerkingen die in het openbaar onderzoek gemaakt werden, blijken niet weerhouden te worden. We verwijzen onder meer naar:

  • groennorm voor openbare wegenis (voostel milieuraad, agentschap ruimtelijke ordening en bestendige deputatie, overgenomen door de GECORO)
  • te weinig ruimte voor fietspad in L. Dosfellei (advies agentschap ruimtelijke ordening en bestendige deputatie, overgenomen door de GECORO)
  • hellingsgraad fietsvoorzieningen (advies agentschap ruimtelijke ordening en bestendige deputatie, overgenomen door de GECORO)

De milieuraad vraagt het stadsbestuur om de definitieve tekst van het stadsbestuur in gunstige zin aan te passen, en indien dit voor bepaalde punten toch niet gebeurt, grondig te motiveren waarom dit niet het geval is. De milieuraad roept de leden van de gemeenteraad op hierop toe te zien.

 

Met de meeste hoogachting

 

Jan Desmyter
Voorzitter Milieuraad Mortsel
Marc Tobback
Secretaris Milieuraad Mortsel

 

Ook de GECORO en de Cultuurraad hebben een soortgelijk initiatief genomen:

In de gemeenteraad van 28/04/2009 werd het RUP “stadsplein” definitief vastgesteld, met inbegrip van de bebouwing van de parking achter het stadhuis. Geen van de andere punten die in het openbaar onderzoek geopperd werden, zijn aangenomen door het stadsbestuur.

De Groen!-fractie heeft wel gesteld dat:

Rup “Mayerhof” – voorlopige vaststelling in gemeenteraad van 28/04/2009:

Het RUP is een uitvoering van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan, waarin de site van het private rustoord Mayerhof wordt geselecteerd als structuurbepalende niet-commerciële voorziening en als site voor de inplanting van zorgcentra.

Verder geeft het RUP door het volledige bouwblok mee op te nemen invulling aan principes uit het GRS zoals kwalitatief en betaalbaar wonen.

Op de commissievergadering van 23/04/2009 werd volgende punten ook nog aangehaald:

Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten, vellen van markante bomen, … :

Er werden geen punten aan de milieuraad gemeld.

Mededelingen van het stadsbestuur:

Thermografische luchtfoto:

De thermografische foto van Mortsel is gemaakt en zal waarschijnlijk in september beschikbaar zijn.

Mededelingen

Wijziging vergaderdatum mei:

Omwille van kalenderproblemen is de vergadering van de milieuraad van mei nogmaals verschoven naar donderdag 28 mei 2009.

Tankslag 2009:

Voor de tankslag 2009 werden 33 tanks aangemeld. Al deze personen zullen een prijsofferte ontvangen.

De effectieve neutralisatie van de tanks zal midden juni 2009 plaatsvinden.

Kippenactie 2009:

In 2009 zijn er 185 kippen verkocht aan 50 klanten.

Er werden nog nooit zoveel kippen aan zoveel klanten verkocht.

Eco-controle voor voertuigen:

De eco-controle van voertuigen is in mei 2009 gestart en zal doorlopen tot midden juni 2009.

Het initiatief kende ruime belangstelling van de media (ATV, Nieuwsblad, ’t periodiekske, …)

Een evaluatie van het initiatief volgt na afloop van de actie.

Gratis fietscontrole:

Twee van de 4 Mortselse fietsherstellers reageerde positief op de vraag om mee te helpen aan een gratis fietscontrole, naar analogie met de eco-controle van voertuigen.

Gans de maand juni 2009 zal met de tegoedbon (die aan te vragen is bij de milieuraad) terecht kunnen bij de twee herstellers voor een check-up van je fiets.

Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) “R11- omleiding Luchthaven Antwerpen” is definitief vastgesteld:

De Vlaamse Regering heeft, na advies van de Raad van State, het Gewestelijk Ruimtelijk Uitvoeringsplan (GRUP) “R11- omleiding Luchthaven Antwerpen” definitief vastgesteld. Daarmee komt de noodzakelijke realisatie van een veiligheidszone op de luchthaven en de daaraan gekoppelde omlegging van de Krijgsbaan weer een stap dichter.

Het Grup“R11- omleiding Luchthaven Antwerpen” is het eerste luik binnen een reeks van twee uitvoeringsplannen die de toekomst van de Antwerpse luchthaven moeten verzekeren.
De verdere ontwikkeling van de luchthaven zelf wordt als een apart deelplan opgenomen binnen de geplande afbakening van het ‘Stedelijk gebied Antwerpen’. De opsplitsing in twee aparte plannen was noodzakelijk gezien de hoogdringendheid van de aanleg van de veiligheidszone. Beide plannen worden wel gelijktijdig voorbereid, zodat een wederzijdse afstemming kan gebeuren van de ruimtelijke opties.

Op 20 februari keurde de Vlaamse regering op voorstel van Vlaams minister Hilde Crevits het vervolgplan voor de luchthaven van Deurne goed, om de kleine tunnelvariant 100% zelf te financieren, indien de PPS-constructie niet doorgaat. Het consortium had toen nog 7 dagen tijd om hun definitieve antwoord te geven. Om aan de internationale veiligheidsvoorschriften te voldoen moet er een extra veiligheidsstrook worden aangelegd. De nabijgelegen Krijgsbaan moet daarom ter hoogte van de landingsbaan worden omgelegd en over een beperkte lengte ingetunneld worden. De kostprijs van deze oplossing wordt geraamd op 25,3 miljoen euro. De aanbesteding wordt in 2010 voorzien. Hiermee voorziet minister Hilde Crevits in het voortbestaan van de regionale luchthaven.

De omlegging van de Krijgsbaan bedraagt 1,28 km en voorziet in een kortere en minder diepe tunnel van 168 meter. Het afzonderlijk GRUP van het tracé van deze omleiding werd goedgekeurd. De oorspronkelijke oplossing van de veiligheidstrook voorzag in de bouw van een tunnel op het huidige tracé van de krijgsbaan. Deze niet weerhouden variant werd geraamd op 40,5 miljoen euro.

Parkzone: inzaaien 4 plekken met streekeigen bloemen

Op zaterdagvoormiddag 28 maart 2009 werd er een poging ondernomen om streekeigen bloemen in te zaaien in de plantzones die de stad omgeploegd had.
Na een ontbijtje in open lucht werd er vruchteloos gewacht op droog en windarm weer om te kunnen zaaien. De plantbedden waren veel te slijkerig.
We danken de (6) vrijwilligers omdat ze het gure weer getrotseerd hebben. Deze konden in de praktijk vaststellen dat geen hond door dit weer gejaagd kon worden.

Na deze valse start is er de daaropvolgende week wél ingezaaid. Het initiatief werd positief onthaald door de bezoekers van de zone.

Bouw nieuwe waterzuivering Agfa-Gevaert 5 – infoavond dinsdag 31 maart 2009:

Agfa Gevaert heeft zopas bij de Bestendige Deputatie een milieuvergunningdossier ingediend voor de bouw van een zuiveringsinstallatie voor het bedrijfsafvalwater.

Uit zorg voor het milieu wil Agfa zijn bedrijfsafvalwater zelf biologisch zuiveren, zodat het grotendeels opnieuw kan ingezet worden in het productieproces. Agfa wil hiermee jaarlijks tot 400.000 m³ drinkwater besparen. Dit is het equivalent van het waterverbruik van meer dan 4.400 gezinnen.

Door de inzet van de nieuwste technieken zal het bedrijf veel minder drinkwater verbruiken en tegelijk voldoen aan de steeds strenger wordende lozingsnormen, en dat alles op een milieu- en buurvriendelijke wijze. Deze nieuwe installatie zal de huidige zuiveringsinstallatie op de vestiging 2 in de Hendrik Kuijpersstraat vervangen.

De milieuvergunningsaanvraag voorziet eveneens in de beperkte uitbreiding van de koelcapaciteit door het bijplaatsen van een milieuvriendelijke hoogrendementkoelmachine.

Het bestaande afvlakkingbekken aan de Lode Vissenaekenstraat zal gebruikt worden als regenwaterbuffer en opvangbekken voor afvalwaters bij calamiteiten.

Autodelen “Cambio”:

In de gemeenteraad van 28/04/2009 werd de samenwerking van de stad met Cambio goedgekeurd voor het inrichten van een autodeelsysteem in Mortsel.

Er zal een parkeerplaats voor de collectieve auto voorzien worden voor het stadhuis en in de Heilig Kruisstraat.

Meer info: http://www.cambio.be/

Rondvraag

Stand bodemproblematiek Dieseghemwijk (vervolg):

Midden 2007 werden de bewoners van de wijk Dieseghem bijeengeroepen voor een informatievergadering over een grondwaterverontreiniging met o.a. solventen. De verontreiniging is afkomstig van bedrijven uit de Ijzerwerglei.

Ter aanvulling van de gegevens van vorige vergadering, deelde Erik Mertens nog volgende zaken mee:

Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal de buurt opnieuw samengeroepen worden.

Inzameling TL- en spaarlampen op het recyclagepark:

Er werden vragen gesteld bij de inzameling van TL-lampen op het recyclagepark (risico op glasbreuk bij inlevering en opslag; risico op vrijkomen van kwikdampen).

Bij navraag blijkt dat het rechtopstaand opslaan van deze lampen in palletboxen conform is met voorwaarden van de inzamelaar.

Hagen op de terreinen van St Amadeus…

In overleg met de groenambtenaar stelt Natuurpunt voor om op de terreinen van St Amadeus, aansluitend aan Klein Zwitserland, enkele 'groene eilandjes' aan te leggen (minimale oppervlakte 40-50m² per eiland) en deze te beplanten met streekeigen struiken uit het assortiment van de behaag-actie. Het aantal eilandjes en de ligging dient met St Amadeus te worden afgesproken.

Natuurpunt vraagt dat het plantgoed gratis ter beschikking wordt gesteld door ofwel de milieuraad ofwel het stadsbestuur (subsidiereglement KLE).

 De aanplant kan niet door het stadsbestuur gebeuren maar wel door vrijwilligers (milieuraad, natuurpunt, jeugdverenigingen of scholen), ev met persbelangstelling, ook voor St Amadeus zelf.

St Amadeus dient enkel in te staan voor het aanduiden van de gepaste locaties en het plantklaar maken van de eilandjes (omfrezen maar geen chemische onkruidbestrijding toepassen !!).

De uitvoering van deze werken kan eventueel nog in het najaar 2009 plaatsvinden.

Behaagactie rond hoogspanningsmasten…

 Mortsel heeft twee hoogspanningsmasten waaronder eventueel “haagplanten” geplant kunnen worden.

Erik Mertens gaat bij Eandis of ELIA contact opnemen ivm het mogelijk beplanten van de zone onder de pylonen.

[Werking 2009]

laatste wijziging: 11/08/10