Verslag milieuraad 20 mei 2021

Beheer openbaar groen –groenbeheerplan

Er is een nota in opmaak bij stadsprojecten rond een meer natuurlijk beheer van onze open grasterreinen.
Een toelichting hierover zal vermoedelijk volgen op de milieuraad van juni 2021.

De stad heeft niet gewacht op een plan om al tot actie over te gaan. Op een aantal grasterreinen zal je bordjes van de actie “Maai Mei Niet” vinden. Voor deze terreinen zijn de tweewekelijkse maaibeurten geschrapt.
Er wordt gemeld dat deze actie degelijk zin heeft: op ongemaaide stukjes kan men nu al vb. vergeet-mij-nietjes waarnemen.

Er wordt gevraagd naar de kosten/baten van deze actie.

De geschrapte tweewekelijkse maaibeurten worden niet gefactureerd; het is niet duidelijk of de daaropvolgende “grote” maaibeurt meer gaat kosten.

Meer info:  https://maaimeiniet.be/

Energiegemeenschap in kader van project H2 coop storage

ZuidtrAnt participeert in het Europese onderzoeksproject project H2 CoopStorage (H2CS) rond waterstof productie en opslag op wijkniveau.
Het wordt gefinancierd door het Era-Net Smart Energy System MiCall 19.
Het project heeft tot doel tools te ontwikkelen die de inzet en het beheer van een multi energiegemeenschap (elektriciteit, warmte) mogelijk maken. Er wordt onderzocht of hybride opslag (elektrochemische en omkeerbare brandstofcel) kan geïntegreerd worden om te kunnen voorzien in de opslag van dagelijkse en seizoensgebonden energiebehoeften. Het project is gestart in september 2020 en loopt af in december 2022.

Daarnaast is er in het kader van het relanceplan 125 miljoen Euro beschikbaar voor onderzoek/investeringen in de waterstoftechnologie.

Nu reeds heeft ZuidtrAnt een zoutwateraccu geïnstalleerd nabij hun PV-panelenpark in Het Deurneleitje.

Meer info: https://h2coopstorage.eu

Informatietank Ruimte en Beleven & Welzijn

Op Donderdag 27 mei om 20.00 uur wordt de eerste informatietank Ruimte en Beleven & Welzijn georganiseerd.
De Informatietank Ruimte en Beleven & Welzijn is een informatief moment voor de burgers die georganiseerd en op regelmatige basis advies verlenen aan het lokaal bestuur of als partner ermee samenwerken.
Duidelijke informatie/evaluatie/terugkoppeling over planning en voortgang van het beleid, lopende projecten, ingediende dossiers en initiatieven van de adviesraden evaluatie staan op het programma. (gemeenschappelijk voor beide Clusterraden) georganiseerd.

Volgende punten staan op de agenda van de informatietank 27/05/2021:

Meer info over de informatietank: https://www.mortsel.be/Leven_en_samenleven/Participatie/Verslagen_clusterraden/Informatietank_Welzijn_en_Beleven_27_mei_2021

Suggestie voor de volgende informatietank:

Clusterraad Ruimte en Beleven & Welzijn

Verdere data:

Voor de clusterraad “Ruimte” werden volgende agendapunten voorgesteld aan het stadsbestuur:

Mogelijke agendapunten voor volgende infotank:

Diftar – eerste ervaringen

Principe van DIFTAR wordt positief aangevoeld omdat de burger duidelijk een vermindering van de hoeveelheid restafval ziet door de verschuiving van een belangrijk deel afval naar de PMD+-zak.

Er wordt wel getwijfeld of de erg diverse PMD+-fractie wel effectief gebruikt kan worden.
Hierover is de info niet duidelijk:

Voor én nadeel: bak geraakt vaak pas na één maand vol.

Onder de bevolking wordt gemord over de 120 liter container die in veel gevallen door IGEAN aangeraden werd.
Men komt nu tot de conclusie dat men een veel te grote container aanbevolen gekregen heeft met de bijhorende kosten/nadelen: ruimte-impact, huur-en ophaalkost én de 15 euro inruilkost (men besefte de impact pas nadat de gratis inruilperiode afgelopen was)

40-literbak is niet handig (gewicht/transport)

In de chat werd geopperd dat er minimum 5 kg afval aangerekend wordt.
Dit wordt ontkend door IGEAN:

Er wordt gevraagd om in het najaar een evaluatie te agenderen op de milieuraad.

Diftar-ophaling – verkoop van wieltjes voor 40l-containers…

Ondertussen is er antwoording gekomen op de vraag naar wieltjes voor de 40l-diftarcontainers (SULO Roll Box) én de daarbij horende erg hoge kostprijs (20 euro) voor de burger.

Om het punt nog duidelijker te kaderen, volgende randvoorwaarden die tot nadenken aanzetten:

Ter verantwoording van huidig beleid van de stad werden twee antwoorden ontvangen die op sommige punten elkaar tegenspreken (samengevat):

De containers van Mortsel werden niet met wieltjes aangeboden omdat in andere IGEAN-gemeenten die al langer DIFTAR gebruiken containers in omloop zijn zonder wieltjes. Om toch tegemoet te komen aan de vraag van vooral oudere en minder mobiele inwoners, heeft het bestuur samen met IGEAN een regeling uitgewerkt voor de verkoop van wieltjes.

De belasting is ingevoerd door het schepencollege (wegens hoogdringendheid) en deze beslissing zal bekrachtigd worden op een volgende gemeenteraad.
De vraag stelt zich of het invoeren van deze belasting een bevoegdheid is van het schepencollege én geen voorrecht is voor de volledige gemeenteraad na een democratisch debat over de hoogte en wenselijkheid.

Verantwoording van het groot verschil tussen aankoopprijs en aangerekende belasting: het betreft kosten voor administratie.:

Antwoord 1 Antwoord 2
IGEAN laat de normale kost voor omwisseling voor omwisseling van 15 euro vallen.
Deze dekt o.a. volgende zaken:
Kostprijs van wieltjes (20 Euro) omvat:
  •  registratie
  • registratie
    [+noteren datum plaatsing wieltjes]
  • omwisselen ter plaatse
  • omwisselen ter plaatse
  • [reinigen]
  • reinigen
 
  • kostprijs wieltjes (1.69 euro)
 
  • montage wieltjes

De verantwoording voor de hoogte van de kostprijs is contradictorisch in de antwoorden van de gemeente.
Uit de vergelijking blijkt dat er wel degelijk de omwisselingskost verdoken aangerekend wordt

De vraag stelt zich of:

Daarnaast motiveert de gemeente de beslissing door:

"Sommige inwoners zien de montage zelf zitten, anderen net helemaal niet. Sommige inwoners vinden dit makkelijk zelf te doen, anderen niet.
Vaak zijn het echter net minder mobiele mensen die voor wieltjes kiezen dus is het niet logisch om hen de wieltjes ergens te laten afhalen en zelf te laten monteren.
We kozen voor een betalende service waarbij de inwoner enkel de container moet buiten zetten en het overige voor hem of haar in orde wordt gebracht. Mocht er iets mislopen bij de montage, dan is dit de verantwoordelijkheid van de firma die hiervoor zorgt, niet die van de burger. Dat is, naast het gebrek aan een correcte registratie, meteen ook de reden waarom niet geopteerd werd voor ‘afhaling’.”

We merken dat de vuilbakken van 40 l door ophalers soms over de straatstenen gesleept worden i.p.v. gedragen aan de draagbeugel (lawaai, schade aan bak).
In de aanloop van de DIFTAR-veralgemening in het IGEAN-gebied werd door IGEAN het argument “ergonomie” voor de ophalers aangehaald – een terecht argument.
IGEAN is wettelijk verplicht om in het kader van haar preventiebeleid (welzijn op het werk) te streven naar een continue verbetering van de arbeidsomstandigheden van haar ophalers.
Het lijkt een erg goedkope en eenvoudige “Quick Win” voor IGEAN om de rug- en spier belasting van hun ophalers te beperken door standaard wielen te voorzien. (1 week ziekteverlof kost evenveel als 600 paar wieltjes)
Het plaatsen van wielen vormt  dus ook een groot voordeel van IGEAN, doordat de ziekteuitval ten gevolge van overbelastingsletsels van medewerkers erdoor teruggedrongen wordt

Mededelingen:

Behaagactie 2021 – hoe gaat het verder?

De coördinatoren van de behaagactie (Natuurpunt Rupelstreek) hebben in maart de lokale Natuurpuntafdelingen laten weten dat ze na 28 jaar graag de fakkel zouden willen doorgeven om in hun werkingsregio de actie verder te laten leven.

De coördinatoren hebben voor 2021 al wel de gesprekken met de boomkweker gevoerd en er is een voorstel gemaakt voor een gemeenschappelijke datum en een gelijklopende prijszetting. Maar uiteraard is elke afdeling vrij prijzen te vragen bij andere boomkwekers en bestaat de kans dat de actie niet meer homogeen zal verlopen.

Natuurpunt “Land van Reyen” heeft laten weten dat ze definitief niet zal deelnemen aan de behaagactie.

Natuurpunt “Oude spoorweg” (Kontich – Duffel) gaat wel verder met de actie.
Mortsel kan zich daarbij aansluiten om de actie verder te zetten waarbij de aankoop via Natuurpunt “Oude spoorweg” (Kontich – Duffel) loopt en de administratie en communicatie via Mortsel blijft lopen.
Op deze wijze komt er geen onderbreking van de behaagactie voor Mortsel.
Gezien de aankoop/prijszetting al geregeld werd door de oude ploeg, ziet de secretaris van de milieuraad geen groot verschil in zijn werkbelasting en lijkt een doorstart evident.
De “merkbekendheid” komt hierdoor ook niet in gevaar.

Er wordt gesuggereerd om eventueel ook het Regionaal Landschap Rivierenland hierbij in de toekomst te betrekken.

Rondvraag

Ratten in de tuin

Er wordt geklaagd over ratten in de tuin waarbij als oorzaak gewezen wordt naar de volkstuintjes langs de spoorweg station Mortsel Liersesteenweg. Aldaar wordt kleinvee gehouden en zijn er bouwvallige constructies met bijhorende rommel opgericht.
De volkstuintjes zijn eigendom van Infrabel en worden door de gebruikers gehuurd.

Klager heeft gevraagd aan de stad om de ratten te bestrijden: deze doet dit echter enkel op het openbaar domein.

De klager heeft (vruchteloos) getracht zelf de ratten met gif te bestrijden, maar dit lukt niet.
Hiervoor zijn meerdere redenen:

Uit oogpunt van milieu en dierenwelzijn is het gebruik van gif niet aangewezen:

Tot slot mag niet vergeten worden dat ratten deel uitmaken van ons ecosysteem en nooit weg te krijgen zullen zijn.

De stad gaat het probleem melden aan Infrabel.
Een drietal maanden geleden is al nagekeken of het dierenwelzijn van het kleinvee in de zone niet in gedrang kwam.
De constructies in de volkstuintje zijn vaak vrijgesteld van vergunning

De wandelweg langs de volkstuintjes is een leuke trage weg.
De stad Mortsel heeft in het verleden al getracht de terreinen aan te kopen, maar Infrabel wou enkel enkele oninteressante stukken verkopen.

Meer info:

Fietsstraat Mortsel Dorp

Er wordt nogmaals gevraagd naar fietsstraten rondom de kerk van Mortsel Dorp.
Het is de gemeente niet ontgaan dat daar nood is aan fietszone, maar er is daar ook veel doorgaand verkeer (in combinatie met schoolkinderen). Men wil niet snel-snel een ingreep doen om daarna vast te moeten stellen dat het probleem naar ergens anders verschoven is.
Er gaat een studiebureel aangesteld worden om de situatie te bekijken en projectvoorstellen te doen. Deze moeten resulteren in proefopstellingen die bij succes bestendigd kunnen worden.

[Werking 2021]

laatste wijziging: 30/12/21