Verslag Milieuraad 9 september 1999

Aanwezig:

Iven I.; Tobback M.; Mertens E.; Bollen J.; Desmyter J.; Stroobandt H.; Jespers A.; Leys L.; Ex W.; Brantegem A.; van Lidth de Jeude J.; Depovere J.; Lesage M.

Thema-avond: "Onbemande verkeerscamera's - leefbaarheid in de gemeente"

sprekers:

Extra communicatie:

Presentatie:

algemeen:

Subjectief gegeven: verkeer en criminaliteit worden als belangrijkste problemen ervaren door de bevolking

De kwetsbaarste groepen in het verkeer vormen de jongeren en de bejaarden.

Auto's worden steeds veiliger maar… de zwakke weggebruiker heeft daar geen baat bij: zijn risico's zijn ongewijzigd gebleven.

Belangrijkste oorzaken van ongevallen:

De pakkans is in België zeer klein:

Onbemande (roodlicht)camera's:

Deze mogen ingezet worden voor het vaststellen van een beperkt aantal wettelijk bepaalde overtredingen.

De plaatsing is geregeld in een protocol: de wegbeheerder, de politiediensten en het gerecht dienen een akkoord af te sluiten over de inplanting en de frequentie waarmee de camera zal werken.

De camera's leveren een personeelsbesparing op (geen verbalisant aanwezig), maken van goede foto's is niet moeilijk maar de verwerking van de foto's is arbeidsintensief.

Plaatsing van één camera is niet effectief: te plaatselijk effect.

Snelheidshandhaving met onbemande camera's kan efficiënt zijn door:

Ervaring met de camera's op de "Boomsesteenweg":

Technische problemen met de camera's:

Invloed op het ongevallencijfer:

De invloed op de snelheid is niet gekend omdat er geen gegevens bekend zijn van vóór de plaatsing.

Studies voor andere trajecten:

N60 Gent - Oudenaarde - kruispunt t' Peerdeken: (studie Administratie Wegen en Verkeer, 1997)

Rondweg Leeuwarden, Nederland, gegevens 1995 (bron: Verkeerskunde 4, april 1997)

Rotterdam - Rijnmond, 1995 (Jansen, Verkeerknooppunt Januari 1996)

Studie "Handhaving van verkeersregels in Nederland" (1990, Goldenberg ,Hway-Liem en Polak - "Effect van automatische waarschuwing en toezicht op snelheid in vier provincies")

  Fase 0
controleperiode
Fase 1
Snelheidsaanduiding
en "U rijdt te snel"
Fase 2
Onbemande camera's
Gemiddelde snelheid 78.2 km/u 75.2 km/u 72.9 km/u
% meer dan 80 km/u 38.2 % 28.0 % 11.4 %

West London, 1992 (J. Toogood - "Cuts by camera")

Stockholm , 1972 (Mäkinen - "Automatic enforcement of speed and red light violations")

Zweden, 1990 (Nilsson - "Trials with automatic surveillance 1990-1992")

advies "Gemeentelijke bouwverordening op de afkoppeling van hemelwater"

op vraag van het gemeentebestuur werd er advies uitgebracht (zie adviezen)

advies "Gemeentelijk subsidiereglement op de aanleg van hemelwaterputten en infiltratievoorzieningen"

op vraag van het gemeentebestuur werd er advies uitgebracht (zie adviezen)

vraag tot advies "Septische putten"

" … Met de huidige afvalwaterzuiveringen die in het Vlaamse land gebeuren is het gebruik van een "beerput" niet meer relevant en zelfs niet meer wenselijk.
Daarom is het aangewezen om de gemeentelijke bouwverordening aan te passen en deze verplichting te schrappen.
Hiervoor moeten de nodige stappen ondernomen worden.

Via deze brief had ik graag het advies van de milieuraad ontvangen betreffende het gebruik van een "beerput" … "

Nacht van de Duisternis:

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999:

"… Het college wenst niet deel te nemen aan de 'Nacht van de duisternis' zolang er geen overeenstemming is bereikt met de andere betrokken gemeenten. …"

Advies " Verordening i.v.m. lozing huishoudelijk afvalwater, aansluiting op openbare riolering en afkoppeling van hemelwater (aanvulling)"

Antwoord van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies

Advies " Gescheiden riolering "Ten Dorpelei"

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies

Advies "Vlaanderen Proper"

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies

Advies "Informatie toekomstige infrastructuurwerken"

Beslissing van het college van burgemeester en schepenen in zitting van 21 juni 1999: zie advies

Project "Veilige schoolomgeving" - Fonds "Dominique De Graeve"

De Milieu Advies Raad Mortsel is laureaat van de wedstrijd "Fonds Dominique De Graeve 1999" met het project "Verkeersopvoeding via parcours langs alle basisscholen in Mortsel".

Aan deze prijs is een geldbedrag van 160.000 BF verbonden om het project te kunnen uitvoeren.

Op 6/9/1999 werd reeds een eerste werkvergadering georganiseerd (zie verslag)

Adviesgroep "Gemeentelijk milieubeleidsplan"

De adviesgroep is samengekomen op 8/9/1999. (zie verslag)

[Vergaderingen 1999]

laatste wijziging: 11/08/10