De laatste decennia is Mortsel onder toenemende druk komen te
staan van het (doorgaand) autoverkeer. Dit werd in de hand
gewerkt door wegenprojecten (heraanleg Antwerpsesteenweg, later
Statielei en Liersesteenweg), de toenemende (en fiscaal
aantrekkelijk gemaakte) stadsvlucht (naar groene 'verpooszones')
en het gebrek aan visionaire politiek inzake verbetering van het
openbaar vervoer (ruim 20 miljard voor metro in Antwerpen,
terwijl het voorstedelijk net tientallen jaren ongewijzigd bleef
en feitelijk werd afgebouwd). Pas bij het opstarten van De Lijn
kwam daar enige wijziging in koppeling NMVB en MIVA). Voor ons is
het duidelijk dat de verschillende verantwoordelijke actoren
dringend stappen moeten nemen om deze situatie dringend verder te
verbeteren met essentiële investeringen. Als er voor één brug
over de Schelde voor het autoverkeer 16 miljard kan vrijkomen dan
mag daar ook wat tegenovergesteld voor het openbaar vervoer.
Investeren in een tramlijn tot Boechout dient voor ons bijgevolg
gepaard te gaan met verdere uitbouw van het (sneltramnet tot
Lier, met 'feeders', nieuwe ringbuslijnen enz. Onze
opties/plannen werden eerder bekend gemaakt op een
persconferentie in Kontich.
De situatie op onze hoofdassen heeft steeds verder reikende
gevolgen voor onze woonstraten. Een aantal noodzakelijke ingrepen
om de autodruk te verlichten zijn de gemeente als het ware 'in de
maag gesplitst' door de heersende 'autopolitiek', gekoppeld aan
de (fiscaal aantrekkelijk gemaakte) stadsvlucht (ruimtelijke
wanordening, steeds verder gaande verstedelijking). De actoren
moeten zich er o.i. ook van bewust zijn dat -als ze de autodruk
hetzelfde willen laten in de kerngemeente - deze druk op
woonbuurten onmogelijk kan weggenomen worden door lokale
ingrepen. Het autogebruik neemt steeds toe, stappen om b.v. de
uitstoot van uitlaatgassen echt en globaal te verminderen blijven
uit. het recentste nummer van de mobiliteitsconvenantkrant geeft
enkele puike staaltjes van hoe men de zaken kan aanpakken wat
betreft fietsverkeer. Zowat 15 jaar geleden werd
lichtenbeïnvloeding op onze tramas (7 en' 15) in het
vooruitzicht gesteld... Op hoofdassen worden parkeermaatregelen
getroffen die de rotatie van het autoverkeer moeten bevorderen,
en dus autoverkeer moeten aanzuigen. Fiscaal aantrekkelijker
maken van fietsen blijft meestal een vrome slogan. Nochtans wordt
de auto te veel voor erg kleine afstanden genomen (tot 5 km).
Het verkeersprobleem is ook het belangrijkste probleem voor alle
wijken gelegen naast of in de buurt van de hoofdassen. Dit is
reeds jaren bekend en er werden daaromtrent afspraken vastgelegd
in het verkeerscirculatieplan. We stippen ook aan dat het
probleem van de hoofdassen door de gemeenteraad in
verkeerscommissie en raadscommissie diepgaand werd besproken
(eerste conclusie in april 1992 wat betreft de as
LiersesteenwegIAntwerpsesteenweg) en dat inmiddels de toestand
reeds zes jaar verder in de verkeerde richting evolueert. Reeds
17 jaar geleden werd in Mortsel een studie gemaakt inzake de
aanpak van lokaal openbaar vervoer. Nu niet meer haalbaar
uiteraard.
Agalev Mortsel vindt dat er verder dient gewerkt op basis
van voorstellen o.m. van Stramien, waarbij de hoofdas
Liersesteenweg/Antwerpsesteenweg absolute prioriteit is.
Dit om de doorstroming van het openbaar vervoer aanzienlijk te
verbeteren, maar tegelijk de leefbaarheid van de hoofdas voor
voetganger en fietser te verbeteren. De Statielei is niet de
enige winkelhoofdas in Mortsel, de situatie aan Luithagen
verdient meer aandacht.
Hoewel niet kan ontkend worden dat de autodruk ook in de loop van
de dag groeit t.a.v. vroeger, het werkelijke fileprobleem stelt
zich op de piekuren. Op dat ogenblik zijn (minstens) 80 % van de
automobilisten op doortocht door onze gemeente. De vraag of wij
daarvoor de druk op de leefbaarheid van onze kerngemeente moeten
blijven vergroten (b.v. door het aanleggen van tram IN de
autoweg) moet ons inziens ontkennend geantwoord. Wij opteren
dus voor 2x1 rijvak voor de auto en een autovrije tram- en
busbaan. Deze moet ten spoedigste verder doorgetrokken worden tot
Lier. Deze optie biedt de gelegenheid de voetgangersstrook op
Statietei te behouden en een degelijk fietspad in beide
richtingen aan te leggen. Op de Antwerpsesteenweg (en later
eventueel Liersesteenweg) kan dan meer ruimte voor voetganger en
fietser gecreëerd De parkeerruimte kan dan daar dan ook
aantrekkelijker gemaakt.
Zoals eerder besproken in de gemeente verschuift de aanleg
van de omleidingsweg ten dele het probleem. De optie van
aanleg tot op militaire baan (destijds voorgestaan door een deel
van het bestuur) brengt geen enkele oplossing voor het verkeer
dat recht naar de kernstad moet (dat zal de hoofdas blijven
volgen zolang er geen verbod is, en dat is quasi onmogelijk uit
te vaardigen). Doortrekken tot op Diksmuidelaan betekent meteen
een enorm toenemende druk op deze Berchemse winkelstraat en een
bijkomend probleem aan de binnensingel. Terloops kan aangestipt
dat bus 16 (de samenvoeging van bussen 22 en 16) vroeger een
tramlijn was tot aan het vliegveld (in vrije baan...).
Het doortrekken van de tram richting Lier is voor Agalev
een prioriteit die moet gekoppeld worden aan het leefbaar maken
van onze hoofdas voor voetganger en fletser. Bijkomende ingrepen
dienen vooral de verderop wonende autogebruiker aan te zetten tot
meer openbaar vervoersgebruik, carpooling of gebruik van fiets of
motorfiets). De omleidingsweg - een uitermate duur project
waarvan het geld veel zinniger aan uitbouw van voorstadsnetten
van openbaar vervoer kan besteed én sensibilisatie inzake
onnodig autogebruik- zal het probleem spoedig terug vergroten.
De hele problematiek van het openbaar vervoer in onze gemeente
dient herbekeken (frequentie van tram en bus, grootte van bussen,
veiligheid van de haltes, aansluitbaarheid op andere
vervoersvormen e.a). Aan de belangrijke halten dienen verdere
initiatieven genomen om zo veilig mogelijke en goed beschermende
fietsstallingen te maken. Er waren de laatste jaren al enkele
aanzetten op dit vlak. De aanleg van weer een centrumparking
Edegemsestraat) kostte de gemeente echter ettelijke keren meer
(prijs centraal gelegen grond in woonzone + prijs aanleg).
Een oud zeer inzake AL onze hoofdassen is de soms schandelijk
korte oversteektijd voor voetgangers op onze belangrijkste
kruispunten. Het lijkt soms wel de bedoeling de wandelende
Mortselaar af te schrikken en aan te zetten tot autogebruik ...
naar de kerngemeente.
Agalev Wil deze convenant tot een goed einde brengen ten
bate van de milieuvriendelijke en mensvriendelijke alternatieven
van het autoverkeer. Deze houding - die dus ook vooral het
overmatig autogebruik wil helpen reguleren - geldt ook voor onze
andere hoofdassen en de woonstraten.
(versie 15 november 1998)
laatste wijziging: 01/12/98