Visie AGALEV Mortsel

De aanpak van de hoofdas(sen)

Analyse

De laatste decennia is Mortsel onder toenemende druk komen te staan van het (doorgaand) autoverkeer. Dit werd in de hand gewerkt door wegenprojecten (heraanleg Antwerpsesteenweg, later Statielei en Liersesteenweg), de toenemende (en fiscaal aantrekkelijk gemaakte) stadsvlucht (naar groene 'verpooszones') en het gebrek aan visionaire politiek inzake verbetering van het openbaar vervoer (ruim 20 miljard voor metro in Antwerpen, terwijl het voorstedelijk net tientallen jaren ongewijzigd bleef en feitelijk werd afgebouwd). Pas bij het opstarten van De Lijn kwam daar enige wijziging in koppeling NMVB en MIVA). Voor ons is het duidelijk dat de verschillende verantwoordelijke actoren dringend stappen moeten nemen om deze situatie dringend verder te verbeteren met essentiële investeringen. Als er voor één brug over de Schelde voor het autoverkeer 16 miljard kan vrijkomen dan mag daar ook wat tegenovergesteld voor het openbaar vervoer. Investeren in een tramlijn tot Boechout dient voor ons bijgevolg gepaard te gaan met verdere uitbouw van het (sneltramnet tot Lier, met 'feeders', nieuwe ringbuslijnen enz. Onze opties/plannen werden eerder bekend gemaakt op een persconferentie in Kontich.
De situatie op onze hoofdassen heeft steeds verder reikende gevolgen voor onze woonstraten. Een aantal noodzakelijke ingrepen om de autodruk te verlichten zijn de gemeente als het ware 'in de maag gesplitst' door de heersende 'autopolitiek', gekoppeld aan de (fiscaal aantrekkelijk gemaakte) stadsvlucht (ruimtelijke wanordening, steeds verder gaande verstedelijking). De actoren moeten zich er o.i. ook van bewust zijn dat -als ze de autodruk hetzelfde willen laten in de kerngemeente - deze druk op woonbuurten onmogelijk kan weggenomen worden door lokale ingrepen. Het autogebruik neemt steeds toe, stappen om b.v. de uitstoot van uitlaatgassen echt en globaal te verminderen blijven uit. het recentste nummer van de mobiliteitsconvenantkrant geeft enkele puike staaltjes van hoe men de zaken kan aanpakken wat betreft fietsverkeer. Zowat 15 jaar geleden werd lichtenbeïnvloeding op onze tramas (7 en' 15) in het vooruitzicht gesteld... Op hoofdassen worden parkeermaatregelen getroffen die de rotatie van het autoverkeer moeten bevorderen, en dus autoverkeer moeten aanzuigen. Fiscaal aantrekkelijker maken van fietsen blijft meestal een vrome slogan. Nochtans wordt de auto te veel voor erg kleine afstanden genomen (tot 5 km).
Het verkeersprobleem is ook het belangrijkste probleem voor alle wijken gelegen naast of in de buurt van de hoofdassen. Dit is reeds jaren bekend en er werden daaromtrent afspraken vastgelegd in het verkeerscirculatieplan. We stippen ook aan dat het probleem van de hoofdassen door de gemeenteraad in verkeerscommissie en raadscommissie diepgaand werd besproken (eerste conclusie in april 1992 wat betreft de as LiersesteenwegIAntwerpsesteenweg) en dat inmiddels de toestand reeds zes jaar verder in de verkeerde richting evolueert. Reeds 17 jaar geleden werd in Mortsel een studie gemaakt inzake de aanpak van lokaal openbaar vervoer. Nu niet meer haalbaar … uiteraard.

Standpunt.

Agalev Mortsel vindt dat er verder dient gewerkt op basis van voorstellen o.m. van Stramien, waarbij de hoofdas Liersesteenweg/Antwerpsesteenweg absolute prioriteit is. Dit om de doorstroming van het openbaar vervoer aanzienlijk te verbeteren, maar tegelijk de leefbaarheid van de hoofdas voor voetganger en fietser te verbeteren. De Statielei is niet de enige winkelhoofdas in Mortsel, de situatie aan Luithagen verdient meer aandacht.
Hoewel niet kan ontkend worden dat de autodruk ook in de loop van de dag groeit t.a.v. vroeger, het werkelijke fileprobleem stelt zich op de piekuren. Op dat ogenblik zijn (minstens) 80 % van de automobilisten op doortocht door onze gemeente. De vraag of wij daarvoor de druk op de leefbaarheid van onze kerngemeente moeten blijven vergroten (b.v. door het aanleggen van tram IN de autoweg) moet ons inziens ontkennend geantwoord. Wij opteren dus voor 2x1 rijvak voor de auto en een autovrije tram- en busbaan. Deze moet ten spoedigste verder doorgetrokken worden tot Lier. Deze optie biedt de gelegenheid de voetgangersstrook op Statietei te behouden en een degelijk fietspad in beide richtingen aan te leggen. Op de Antwerpsesteenweg (en later eventueel Liersesteenweg) kan dan meer ruimte voor voetganger en fietser gecreëerd De parkeerruimte kan dan daar dan ook aantrekkelijker gemaakt.
Zoals eerder besproken in de gemeente verschuift de aanleg van de omleidingsweg ten dele het probleem. De optie van aanleg tot op militaire baan (destijds voorgestaan door een deel van het bestuur) brengt geen enkele oplossing voor het verkeer dat recht naar de kernstad moet (dat zal de hoofdas blijven volgen zolang er geen verbod is, en dat is quasi onmogelijk uit te vaardigen). Doortrekken tot op Diksmuidelaan betekent meteen een enorm toenemende druk op deze Berchemse winkelstraat en een bijkomend probleem aan de binnensingel. Terloops kan aangestipt dat bus 16 (de samenvoeging van bussen 22 en 16) vroeger een tramlijn was tot aan het vliegveld (in vrije baan...).

Het doortrekken van de tram richting Lier is voor Agalev een prioriteit die moet gekoppeld worden aan het leefbaar maken van onze hoofdas voor voetganger en fletser. Bijkomende ingrepen dienen vooral de verderop wonende autogebruiker aan te zetten tot meer openbaar vervoersgebruik, carpooling of gebruik van fiets of motorfiets). De omleidingsweg - een uitermate duur project waarvan het geld veel zinniger aan uitbouw van voorstadsnetten van openbaar vervoer kan besteed én sensibilisatie inzake onnodig autogebruik- zal het probleem spoedig terug vergroten.

Het oplossen van het probleem van de hoofdas koppelen aan andere maatregelen, ook lokale.

De hele problematiek van het openbaar vervoer in onze gemeente dient herbekeken (frequentie van tram en bus, grootte van bussen, veiligheid van de haltes, aansluitbaarheid op andere vervoersvormen e.a). Aan de belangrijke halten dienen verdere initiatieven genomen om zo veilig mogelijke en goed beschermende fietsstallingen te maken. Er waren de laatste jaren al enkele aanzetten op dit vlak. De aanleg van weer een centrumparking Edegemsestraat) kostte de gemeente echter ettelijke keren meer (prijs centraal gelegen grond in woonzone + prijs aanleg).
Een oud zeer inzake AL onze hoofdassen is de soms schandelijk korte oversteektijd voor voetgangers op onze belangrijkste kruispunten. Het lijkt soms wel de bedoeling de wandelende Mortselaar af te schrikken en aan te zetten tot autogebruik ... naar de kerngemeente.

Agalev Wil deze convenant tot een goed einde brengen ten bate van de milieuvriendelijke en mensvriendelijke alternatieven van het autoverkeer. Deze houding - die dus ook vooral het overmatig autogebruik wil helpen reguleren - geldt ook voor onze andere hoofdassen en de woonstraten.

(versie 15 november 1998)

[terug]

laatste wijziging: 01/12/98