Visie CVP afdeling Mortsel
Visie op de Mortselse Mobiliteit:
- Bij de uitwerking van het mobiliteitsplan dient het
planningsgebied ruimer dan het grondgebied van Mortsel te
zijn.
- Voor elke ingreep op het openbaar domein dient een
raadpleging te gebeuren van de betrokken bewoners en
belangengroepen en dit vanaf de start van bet ontwerp.
- Tramlijnverlengingen kunnen voor zover zij passen in een
totaal plan voor bet openbaar vervoer en onder voorwaarde
dat:
- de verschillende vervoersmodi op elkaar worden
afgestemd (fietsvoorzieningen, P & R,
overstap mogelijkheden naar bus en trein.)
- de buslijnen hun eindpunt kennen aan bet
beginpunt van de tram.
- in het ontwerp en de realisatie ervan aandacht
wordt besteed aan wat men noemt de erffunctie van
de plaats. (winkelcentrum, woongebied)
- tevens de andere bestaande problemen zoals goede
en noodzakelijke fietsvoorzieningen, ruimte voor
de winkelende klant, optimaal worden opgelost.
- Ring - trajecten voor openbaar vervoer dienen
gerealiseerd. (verbindingen met buurgemeenten, UIA
(ziekenhuis) enz.).
- In woongebieden dient de zwakke weggebruiker de maat te
zijn waarop de snelheid van bet verkeer en de inrichting
van het openbaar domein wordt afgestemd. Dit kan
betekenen, bet realiseren van zone 30, volgens de nieuwe
richtlijnen. Tevens dient alle niet-bestemmingsverkeer
geweerd te worden.
- Voor bet zwaar vrachtvervoer moeten alternatieve
oplossingen gezocht worden, zodat deze noch in de
woonkernen, noch in het winkelcentrum moeten komen.
- Fietsroutes dienen uitgetekend en gerealiseerd te worden.
Op deze routes dienen zoveel mogelijk gescheiden
fietspaden aangelegd te worden. Alle gewestwegen moeten
uitgerust worden met degelijke en voldoende brede
fietspaden.
- Ook bejaarden en gehandicapten moeten zich vlot kunnen
verplaatsen, daarom moet gezocht worden naar alternatieve
vervoersmogelijkheden zoals de "minder mobielen
centrale".
- Een goede en duidelijke (zichtbare) bewegwijzering moet
helpen om de veiligheid van alle weggebruikers te
verhogen.
- Met hetzelfde doel moet een aangepaste verkeersopleiding
gegeven worden in de scholen.
(versie 21 november 1998)
[terug]
laatste wijziging: 01/12/98