Internationale luchthaven Antwerpen

Overlegcomité luchthaven Antwerpen


verslag vergadering 24 september 2003

(samenvatting voor de milieuraad)

Geluidsmeetnet:

plan met lokaties geluidsmeetpunten Na evaluatie van de meetgegevens van de periode juni-augustus 2003 kunnen we vaststellen dat de meeste kinderzieken uit het systeem zijn. We stellen een goed verband vast tussen de geregistreerde geluidsgebeurtenissen (geluid gedurende 10 seconden > 60dBA (voor meetpunt 1,3 en 4) of 65 dBA (meetpunt 2)) en de radargegevens.

Er kan nog steeds geen verband gelegd worden tussen het gebruikte vliegtuigtype en de veroorzaakte hinder. De gegevens van de luchtverkeersleiding (Belgocontrol) en de vluchtlijsten kunnen niet gekoppeld worden.
De radargegevens van Belgocontrol bevatten vaak fictieve vluchtnummers (vaak lesvluchten zonder vast vluchtplan). Er werd getracht om op basis van de radarvertrektijd de gegevens te koppelen aan de vliegtuigidentificatie van de vluchtlijst. De tijd op de vluchtlijst is het moment dat het vliegtuig begint te taxiën naar de startbaan; de radartijd is de tijd waarop het vliegtuig in de lucht gaat. Het tijdsverschil tussen beide tijden is afhankelijk van de drukte van het vliegverkeer en volgorde waarop ze opstijgen kan verschillen van de volgorde waarop ze het platform verlaten.

Er gaat een overleg plaatsvinden met Belgocontrol om te bekijken welke mogelijkheden er nog zijn om toch een verband te bekomen tussen de radargegevens en het vliegtuigtype.

Gezien op dit ogenblik vaak enkel de grote vliegtuigen eenduidig geïdentificeerd kunnen worden, zou een statistiek van de geluidsoverlast in functie van het vliegtuigtype niet met de realiteit overeenkomen.

De geluidsbelasting van een vliegtuigtype dient niet noodzakelijk nagemeten te worden door het geluidsmeetnet (deze gegevens staan in de vergunning van het vliegtuig), maar er zou moeten bepaald worden welke vluchten van een bepaald vliegtuigtype uit de band springen (en wat eraan gedaan kan worden).

Er werden weer een viertal klachten vergeleken met de gegevens uit het geluidsmeetnet. Het gegevens van het geluidsmeetnet kunnen verbonden worden met  de klachten. Dit wijst erop dat het meetnet werkt.
Een belangrijke kanttekening hierbij: de hinder die bepaald lawaai veroorzaakt is afhankelijk van veel factoren en staat niet noodzakelijk in verband met de geluidssterkte; niet elke geregistreerde geluidsgebeurtenis veroorzaakt hinder.
Een dergelijke vergelijking kost geld en de luchthaven (die niet verplicht is dit uit te voeren) weet niet of ervoor nog middelen beschikbaar zijn.

Nachtvluchten:

In 2003 (stand tot 20/09/2003) er op 14 augustus 2003 een vliegtuig drie minuten na sluitingstijd van de luchthaven geland.

Klachtenregister:

Er zijn in het klachtenregister 12 nieuwe personen die een klacht ingediend hebben. Het aantal klagers kan toegenomen zijn door een grotere bekendheid van de procedure bij de bevolking. Er wordt gevraagd om mee te delen wanneer de gemeenten informatie over het klachtenregister verspreiden, zodat de klachtenfrequente hiermee geobjectiveerd kan worden.

Enkele klachten blijken over éénzelfde vliegtuig te gaan én de klagers wonen op uiteenlopende plaats.

Het baangebruik wordt in enkel klachten aangekaart (mogelijk ten gevolge van een opmerking in vorig verslag op deze website). Er wordt nogmaals gemeld dat het baangebruik niet willekeurig is, maar dat dit bepaald wordt op basis van de veiligste vliegroute.

Het klachtenregister geeft geen feedback aan de klager over het gevolg dat aan zijn klacht gegeven is. Dit werkt ontmoedigend voor de klager.
Dit probleem moet nog bekeken worden

Herlocaliseren opleidingvluchten:

Zoals beloofd in vorige vergadering, werd er een brief geschreven naar professor Wymeersch, de voorzitter van het Vlaams Forum Luchtvaart. De vragen:

En, zoals verwacht, werd er op deze brief niet geantwoord.

In het actieplan van AMWV is de optie om een deel van de opleidingsvluchten te verplaatsen naar Hoevenen bekeken. Er is een politieke beslissing nodig over volgende problemen:

Hervergunning luchthaven:

In oktober zal de luchthaven het hervergunningsdossier binnenbrengen bij de administratie.

Het overlegcomité heeft o.a. als functie aanbevelingen te verwoorden voor de nieuwe vergunning. Hiertoe zal een samenvatting gemaakt worden van de voorgaande besprekingen. Dit resumé zal tijdens de volgende vergadering besproken en geamendeerd worden. Zo kan het nog tijdig bij de overheid geraken.

[terug]

laatste wijziging: 17/08/10