Internationale luchthaven Antwerpen

Overlegcomité luchthaven Antwerpen


verslag vergadering 14 december 2005

(samenvatting voor de milieuraad)

Bespreking van het klachtenregister en het gegeven gevolg aan de klachten

In de periode januari-november 2005 zijn er in totaal 33 klachten binnengekomen, afkomstig van 25 verschillende klagers.

Het aantal klachten is afgenomen t.o.v. voorgaande jaren. Een mogelijke verklaring voor de vastgestelde daling van het aantal klachten ligt in de afname van het aantal bewegingen met kleine toestellen (voornamelijk trainingsvluchten). Het aantal lijn- en zakenvluchten neemt evenwel geleidelijk toe

Sinds midden 2005 krijgt de klager een antwoord op zijn klacht.

Aan ongeveer 25% van de klachten kan een gefundeerd gevolg gegeven worden. Als bijvoorbeeld de melding binnenkomt dat een toestel te laag vliegt, kan dit onderzocht worden. Sommige (terugkerende) telefonische klachten zijn evenwel niet onderbouwd en kunnen niet beantwoord worden omdat ze tegen alle vliegbewegingen gericht is.
Als de klacht gefundeerd is, is het mogelijk op de klacht een onderbouwd antwoord te geven. De exploitant kan zich verzoenen met de huidige manier van werken.

Op vraag van het overlegorgaan, wordt de overzichtlijst met klachten licht aangepast: uniformere omschrijving van de klacht en een betere omschrijving van het gevolg.

Bespreking van het overzicht van de uitzonderlijk uitgevoerde nachtvluchten

Dit jaar werden er slechts 3 bewegingen genoteerd die uitgevoerd werden na 23 uur. De uitbreidingen hebben een duurtijd van 26, 23 en 4 minuten. 

Toelichting bij het besluit van de Vlaamse Regering inzake de evaluatie en de beheersing van het omgevingslawaai en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne

De voorzitter geeft een uitvoerige toelichting bij de omzetting van de Europese Richtlijn inzake de evaluatie en beheersing van omgevingslawaai naar Vlaams recht. Deze Richtlijn heeft tot doel de lawaaihinder, die wordt veroorzaakt door het (weg-, spoor- en lucht)verkeer in kaart te brengen en vervolgens –via diverse actieprogramma’s- te reduceren.

[terug]

laatste wijziging: 17/08/10