Verslag milieuraad 3 april 2014

Aanwezig:

Adams Jan; De Schepper Guido; Desmyter Jan; Hateau Roland; Lambert Griet; Lauwers Charles; Tobback Marc; Mertens Erik; Cuypers Koen

Milieujaarplan 2014 (rapportering 2013) en milieubarometer 2013

Het milieujaarplan 2014 is het laatste in zijn reeks. De milieuconvenant, waarin dit document kaderde, loopt immers dit jaar af.

Het stadsbestuur zal wel, zij het in een aangepast vorm blijven rapporteren aan de gemeente- en milieuraad.

Er wordt gevraagd de duurzame fietslus en de voedselteams mee op te nemen in de rapportering.

Uit de milieubarometer leren we dat de hoeveelheid grof huisvuil sterk gedaald is sinds de invoering van een betalend recyclagepark. Er is een verschuiving te melden naar het restafval en de herbruikbare goederen.

De milieuraad neemt zonder bijkomende opmerkingen kennis van de beide documenten.

Meer info: zie advies

Voedselteam

Het Mortselse voedselteam bestaat uit een 40-tal personen en wordt gecoördineerd door Transitie. Ze hebben en lokaal bij “Opnieuw & Co” – site Vredebaan.

Wekelijks kan via mail een groenten- of fruitpakket besteld worden.

De samenstelling hangt af van de beschikbare seizoengroenten- en fruit. Er wordt ook getracht zo veel mogelijk lokale productie in te kopen. Indien dit niet mogelijk is wordt getracht de keten zo kort mogelijk te houden.

Advies elektrische deelwagen

De milieuraad vraagt aan het stadsbestuur om naar analogie met Edegem de elektrische dienstwagens buiten de diensturen ter beschikking te stellen van de bevolking.
Dit stelt de burger in staat kennis te maken met de technologie en is zo een erg goedkoop sensibilisatieproject.

De milieuraad stelt voor om dit poolsysteem te organiseren in samenwerking met cambio (dat nu al poolwagens heeft in Mortsel).

Gezien de elektrische wagens beter uitgelast worden én er door de gebruiker een marktconforme vergoeding gevraagd wordt, is het project economisch rendabel.

In hetzelfde kader wordt voorgesteld om bij wijze van sensibilisatie proefritten te organiseren op zaterdag.

Het advies werd unaniem goedgekeurd op één onthouding na.

I-bus (geen) toestemming van De lijn om de vrije trambaan te gebruiken voor collectief vervoer - vervolg

Om het collectief woon-werkvervoer te stimuleren en het vervoer op een snelle, efficiënte en veilige manier te laten verlopen, is het gebruik van de bus- en trambanen een belangrijke troef. Binnen de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PVC) maakten De Lijn, politie, Stad Antwerpen en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) afspraken waardoor I-BUS in Antwerpen vanaf 1 maart 2014 gebruik kan maken van de tram- en busbanen van De Lijn op het grondgebied van de stad Antwerpen.
Eerder maakte De Lijn ook al afspraken over het gebruik van de tram- en busbanen door taxi’s in Antwerpen.
Deze afspraken gelden niet voor Mortsel, waar de trambaan voorbehouden blijft voor De Lijn.

De heer Meeuws (Directeur De Lijn Antwerpen) deelt mee dat :

De mobiliteitsambtenaar van de stad Mortsel heeft meegedeeld dat:

Zie ook: verslag vergadering 13/03/2014

Rondvraag:

Sportlandschap - kievitsnesten:

Ter hoogte van de vogeltelpost zijn kievitsnesten opgemerkt.

Een landbouwer mag de gronden bewerken zo lang er nog geen sportvelden aangelegd zijn.

Het is belangrijk dat deze nestzone gevrijwaard wordt.

Plantsoen Liersesteenweg/Borsbeeksebinnenweg:

De aanplant van siergras wordt niet geapprecieerd.

Er wordt gevraagd om dit te vervangen door een aantrekkelijkere aanplant zoals vb. een bloemenweide.

Diverse:

De wegbermen langs de Krijgsbaan en Vredebaan kunnen eveneens verfraaid worden door er veldbloemen in te zaaien.

De nieuwe decoders van Telenet zijn energievriendelijker omdat ze na 4 uur in slaapstand gaan.

[Werking 2014]

laatste wijziging: 07/10/14