Verslag milieuraad 13 maart 2014

Aanwezig:

Adams Jan; Creemers Annemie; Desmyter Jan; Hateau Roland; Lambert Griet; Lauwers Charles; Tobback Marc; Mertens Erik; Van Acker Leen; Cuypers Koen; Joris Yves; De Groof Jan; Van Hove Arnold; Jacobs Annelies

Jaarverslag 2013

De voorstelling is uitgesteld tot de volgende vergadering

Voorstelling telproject rond trekvogels in Mortsel (Annelies Jacobs)

Zie presentatie

Advies projectrapportering elektrische wagen

De stad Mortsel heeft als sensibilisatie-initiatief een elektrische wagen gekocht voor de bodedienst (gesubsidieerd door het EVA-project)

Een tweede elektrisch voertuig is net geleverd (ter vervanging van de twee dienstwagens van technische dienst). Voor deze wagen wordt een subsidie gevraagd in het kader van de samenwerkingsovereenkomst 2008-2013 met de Vlaamse overheid.

Ter zijde: de stad Mortsel heeft het aantal bedrijfswagens gereduceerd. Dit wordt gecompenseerd met een abonnement bij Cambio genomen om bij piekmomenten op te vangen.

Voor een tweede voertuig loopt het aankoopproces. Voor deze wagen wordt een subsidie gevraagd in het kader van de samenwerkingsovereenkomst 2008-2013 met de Vlaamse overheid.

Advies milieuraad van 13 maart 2014:

(zie ook advies)

Advies projectrapportering dakisolatie

Het stadsbestuur onderneemt verschillende acties om haar steentje bij te dragen in de strijd tegen de klimaatverandering. Stad Mortsel wil zelf een voorbeeldfunctie vervullen en zo de werknemers van stad Mortsel, inwoners en andere externe actoren sensibiliseren rond energiesparen.

De originele projectaanvraag betrof de dakisolatie van het zwembad. Deze piste werd verlaten wegens constructieve problemen aan het zwembad.

Daarom werd een nieuw gebouw geselecteerd: Lieven Gevaertschool. De dakisolatiewerken werden uitgevoerd in 2013.

Advies milieuraad van 13 maart 2014:

(zie ook advies)

Burgemeestersconvenant – stand van zaken

De duurzaamheidsambtenaar gaat op 03/04/2014 een opleiding volgen rond CO2-nulmeting en een door het VITO ontwikkelde rekentool om de impact van beleidsmaatregelen in te schatten.
De nulmeting kan door de gemeente gebruikt worden in uitvoering van de Covenant of Mayors (Burgemeestersconvenant).

IGEAN plant eveneens ondersteuning naar de gemeenten toe voor de implementatie van de burgemeestersconvenant.

Nu staat er niets meer in de weg voor het stadsbestuur om het convenant te ondertekenen .
Budgetten voor het project zijn opgenomen in de meerjarenplanning.

Wordt opgevolgd tegen volgende vergadering… .

I-bus (geen) toestemming van De lijn om de vrije trambaan te gebruiken voor collectief vervoer

Om het collectief woon-werkvervoer te stimuleren en het vervoer op een snelle, efficiënte en veilige manier te laten verlopen, is het gebruik van de bus- en trambanen een belangrijke troef. Binnen de Provinciale Commissie voor Verkeersveiligheid (PVC) maakten De Lijn, politie, Stad Antwerpen en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) afspraken waardoor I-BUS in Antwerpen vanaf 1 maart 2014 gebruik kan maken van de tram- en busbanen van De Lijn op het grondgebied van de stad Antwerpen.
Eerder maakte De Lijn ook al afspraken over het gebruik van de tram- en busbanen door taxi’s in Antwerpen.

Het gebruik van de tram- en busbanen is voor collectief busvervoer een belangrijke stap voorwaarts voor de doorstroming van de bussen. Daarnaast krijgen de reizigers nu ook veilige en comfortabele op- en afstaphaltes. Het collectief vervoer wordt daardoor ook aantrekkelijker als duurzaam alternatief voor het woon-werkverkeer met de auto.

Tot daar het goede nieuws… de situatie voor Mortsel:

I-bus heeft dezelfde aanvraag ook gedaan voor Mortsel. Helaas heeft De Lijn dit niet goedgekeurd.

De argumenten waren de beperkte capaciteit en een veiligheidsprobleem bij de onbewaakte oversteekplaatsen voor voetgangers. Hierdoor acht de Lijn het niet wenselijk om extra verkeer toe te laten op de vrije tram-en busbaan.

Bovenstaande staat wel in schril contrast met de verklaring van Tom Meeuws (directeur van De Lijn Antwerpen) in de pers dat De Lijn:

De verklaring van de heer Meeuws en de weigering van De Lijn dient bovendien ook bekeken worden in functie van de situatie in de praktijk: het betreft hier dagelijks over slecht acht busritten, waarvan er twee te situeren zijn tijdens de ochtend – en avondspits.
De bijkomende belasting voor dus verwaarloosbaar en het grootste veiligheidsprobleem is te situeren bij … De Lijn.

Er wordt opgeworpen dat het niet logisch is om lokale besturen te laten beslissen over het al dan niet gebruiken van de busstroken zodat de regelgeving wisselt samen met de gemeentegrenzen. Dit maakt de situatie onduidelijk voor de bestuurders, waarvan niet verwacht kan worden de lokale reglementen te kennen.

 Het stadsbestuur wordt gevraagd om een standpunt, dat de volgende vergadering kan leiden tot een advies.

Deelname stad Mortsel aan wedstrijd ANB rond “vernieuwende groenprojecten”

Er loopt opnieuw een projectoproep van ANB rond “vernieuwende groenprojecten”.
Voorheen had de stad Mortsel reeds projecten ingediend rond Fort 4 en de Oude Spoorwegberm.

De stad Mortsel gaat niet ingaan op deze oproep. Er is geen project beschikbaar dat kan ingediend worden.

Meer info: www.natuurenbos.be/projectoproep-groen

Projectoproep Buurt- en volkstuinen

De VLM heeft een projectoproep gelanceerd voor het realiseren van buurt en volkstuinen. Deze projectoproep loop nog tot eind mei.

Gevolg aan adviezen – CBS 17/02/2014:

advies (12 september 2013) over de afschaffing van het subsidiereglement buiten gebruik stellen oude stookolietanks.

advies (12 september 2013) over de aanpassing van het subsidiereglement REG.

advies (12 september 2013) over de nieuwe waterlopenkaart/herinschaling waterlopen.

advies (12 september 2013) over de aanpassing van het subsidiereglement duurzaam watergebruik.

advies (23 september 2013) over de aanpassing van diverse belasting- en retributiereglementen.

advies (10 oktober 2013) over de aanpassing van het subsidiereglement milieuzorg en duurzame aankopen scholen.

advies (10 oktober 2013) over de invoering van een lage-emissiezone te Mortsel.

Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten, vellen van markante bomen, … :

Mededelingen stadsbestuur:

Rondvraag:

Hoeve Liekens:

“Bakhuisje” en Lindenbomen aan sportlandschap:

Lepelhof – beuk:

Diverse:

[Werking 2014]

laatste wijziging: 06/08/19