Verslag milieuraad 12 mei 2016

Aanwezig

Mertens Erik; Tobback Marc; Desmyter Jan; Hateau Roland; Creemers Annemie; Cuypers Koen (verslaggever); D'Hulster Steve; De Schepper Guido; Van Tilburgh Eric; Van Acker Leen; Lauwers Geert; Weiler Philippe

Klimaatactieplan: toelichting actiepunt "wonen"

Situering: wonen is verantwoordelijk voor  50% van de CO2 uitstoot (excl. mobiliteit)

Driesporenbeleid waarop de stad werkt: aanmoedigen, wortel en stok (zie lezing van Schepen Steve D’Hulster bij lezing van Hans Bruyninckx (nov. 2015).

 Actiepunt:

Geadviseerd wordt om toch wijkgericht (een residentiële wijk) te werken op basis van de resultaten van de thermografische kaart. Men kan het ook meenemen met bestaand initiatief (mooi Mortsel) en men start best met een pilootproject. Voorzichtigheid bij samenwerking met ZuidtrAnt. Er wordt een bezoek gebracht aan stad Gent met hun klimaatproject ‘REGent’ om ervaringen te kennen en expertise op te doen.

Oproep klimaatbomen

 Grote bomen, die karakter aan en buurt geven, zijn zeldzaam in Mortsel.

In de Mortsel Info van mei 2016 heeft de milieuraad een oproep geplaatst om suggestie te doen van openbare plekken waar een grote boom zoals een eik, beuk, linde, … een plaats kan krijgen voor de volgende decennia.

Er is steeds een afweging tussen fietspad, riolering, voetpad, autobaanvak, ..

Volgende locaties werden gesuggereerd:

 Actiepunt:

Voorstelling fietsbarometer

In bijlage van dit verslag het rapport (39 blz) dat door de Provincie en Fietsersbond hwerd opgesteld (ivm knelpunten bij het bovenlokaal fietsroutenetwerk). Er werden een vijftal belangrijke knelpunten voor Mortsel gemeld. Erik Mertens projecteert de conclusies en geeft uitleg (o.a. zo zijn de voorrangregels ‘auto vs fietsers’ op fietsostrades niet altijd consequent toegepast).

 Op basis van de resultaten van de fietsbarometer ziet de provincie Antwerpen een prioriteitenlijst:

  1. De fietspaden in de stad Mortsel zijn hoofdzakelijk in klinkers aangelegd : dit geeft een slechte score op trilcomfort. De verzakkingen en oneffenheden in de klinkers vormen een veiligheidsprobleem. De provincie raadt bij voorkeur asfalt aan, voor het comfort en de veiligheid van de fietsers. De Krijgsbaan (functionele fietsroute) heeft een zeer slechte score, maar de heraanleg van het fietspad is reeds gepland. Bijzondere aandacht gaat hier naar de oversteekbaarheid voor fietsers ter hoogte van het Fort.
  2.  De provincie Antwerpen adviseert om te onderzoeken of de Molenlei als voorrangsweg kan worden aangeduid en om op het dubbelrichtingsfietspad over de zijstraten een dubbele pijlmarkering met fietslogo’s aan te brengen. (niet op het fietspad voor en na de kruising). In een ideaal scenario is de aanleg van enkelrichtingsfietspaden op deze route de beste keuze.
  3. Liersesteenweg/Statielei heeft afwisselend eenrichtings- en tweerichtingsfietspaden. De moeilijke oversteekbaarheid ten gevolge van het tramspoor leidt tot onregelmatig tweerichtingsgebruik van eenrichtingsfietspaden. De ongevalgegevens tonen dat deze situatie leidt tot een verhoogde verkeersonveiligheid (Figuur 1, punt 2). De geplande tellingen op de Liersesteenweg zullen het effectief gebruik van de fietspaden kwantitatief in beeld brengen. Hierna kunnen we evalueren of het dubbelrichtingsgebruik niet geformaliseerd kan worden.
  4.  Op basis van de studie “fietser in voorrang”: aanpak van voorrangsregeling van de kruispunten op de fietsostrade
  5. De fietsostrade in de Lodewijk Dosfellei is te smal, zeker voor het groot aantal fietsers dat er gebruik van maakt. Op dit moment is in deze straat enkelrichtingsverkeer ingevoerd owv bouwwerken. De provincie Antwerpen adviseert om te evalueren of het enkelrichtingsverkeer niet permanent kan worden ingevoerd. Zo kan er extra ruimte voor de fietsostrade worden gecreëerd.

Meer info:

 Info-vergadering over R11bis/mis en overkapping van de ring (Ringland)

 Ringland/R11mis wil in najaar 2016 een publieks-infomoment in Mortsel organiseren ism Natuurpunt (en Milieuraad?). Er zal daarom nog teruggekoppeld moeten worden met de betrokken Natuurpunt-afdelingen (afdelingen ‘Land van Reyen’ en ‘Stad’).

 Men zal dit wel mee willen organiseren alleen weet men niet wat hun standpunten in deze dossiers juist zijn en of er eensgezind standpunt bestaat dat gelijklopend is met Ringland.

Rondvraag:

Groenslingers:

Diverse:

[Werking 2016]

laatste wijziging: 05/07/16