Verslag milieuraad 7 januari 2010

Aanwezig:

De Schepper Guido; Desmyter Jan; Hateau Roland; Mertens Erik; Tobback Marc

Voorstelling jaarverslag 2009:

Marc Tobback stelde traditiegetrouw het jaarverslag van het afgelopen jaar voor.

meer info: Jaarverslag 2010

Verkiezing nieuw bestuur milieuraad

Volgens de statuten wordt op de eerste werkvergadering een nieuwe secretaris en voorzitter verkozen door de leden.

Voor de functies van voorzitter en secretaris hebben er zich geen nieuwe kandidaten gemeld.

De vergadering stelde daarom Jan Desmyter en Marc Tobback terug aan als voorzitter en secretaris van de milieuraad voor het werkjaar 2010.

Vastleggen prioriteiten/thema’s 2010:

De traditionele initiatieven van de voorgaande jaren blijven doorlopen: kippenactie, behaagactie, nestkastenactie, stookolietanks, asbest, …
Daarnaast zijn er in 2010 nogal wat nieuwe RUP’s te bespreken (Oude God in februari, …)

 In de milieuraad van februari wordt bekeken welke initiatieven we als prioritair voor de volgende 3 jaar kunnen aanbevelen aan het stadsbestuur.

 Er zal getracht worden volgende nieuwe initiatieven te ontwikkelen in 2010:

Evaluatie advies milieuraad “RUP Agfa-Gevaert deel Roderveldlaan-Lode Vissenaekenstraat”

Advies milieuraad 16/06/2009 Advies GECORO 19/10/2009 Beslissing gemeenteraad 15/12/2009
1.2 i.p.v. 1 parkeerplaatsen per wooneenheid
(rekening houdend met bezit personenwagens in Vlaanderen / openbare parkeerplaatsen moeten vrijblijven voor bezoekers)
De gecoro stelt dat 1 parkeerplaats per wooneenheid genoeg is: dit aantal wordt ook aangehaald in het GRS. In de omgeving worden ook steeds meer appartementen verkocht aan mensen zonder auto. De nabijheid van openbaar vervoer, winkels en diensten speelt hier een grote rol. De gecoro wenst wel dat de verplichting opgenomen wordt om per appartement minstens twee fietsenstallingen te voorzien. Lid 6 “Parkeren” wordt aangevuld met “Per bouwblok moeten fietsenbergingen worden voorzien. Er is minstens één (1) fietsenstalling per woongelegenheid. Deze mogen gegroepeerd worden voorzien.”
in het RUP bepalingen op te nemen met het oog op een minimale beschaduwing van naastliggende gebouwen (maximaliseren zonnewinsten, ook voor de onderste
bouwlagen. Vanuit energetisch standpunt is dit zeker een zinvolle vraag.
De gebouwen staan minstens 31m uit elkaar zodat de schaduwzijde zeer minimaal is. Bij de stedenbouwkundige vergunningsaanvraag kan dit een aandachtspunt zijn.
Geen aanpassing tekst noodzakelijk.
/
Minder restrictief te zijn bij het bepalen van de mogelijkheden voor de dakzones bij platte daken.
Technische installaties omwille van milieuvriendelijke maatregelen en arbeidsveiligheid (ventilatieschouwen, zonnepanelen, borstweringen, ...) mogen niet gehypothekeerd worden door al te strikte bouwvoorschriften.
Bij voorschrift voor ‘Zone voor woningen’ wordt het voorschrift voor de uiterlijke afwerking van de gebouwen aangevuld met ‘Technische installaties, antennes, fotovoltaïsche cellen en zonnepanelen zijn toegelaten op het dak van het hoofdgebouw en zijn niet zichtbaar vanaf de straatzijde.’ In lid 9 “Uiterlijke afwerking van de gebouwen” wordt de laatste zin als volgt vervangen “Technische installaties, antennes, fotovoltaïsche cellen en zonnepanelen zijn toegelaten op het dak van het hoofdgebouw en zijn niet zichtbaar vanaf de straatzijde.”
De milieuraad vraagt om voor het plangebied regenwaterafvoer naar het hemelwaterriool op te leggen voor het hemelwater dat niet hergebruikt wordt. Deze afvoer moet lokaal gebufferd worden om piekbelasting van het hemelwaterriool te vermijden.
(i.v.m. constante drainage gebied door NMBS – infiltreren staat in dit geval gelijk met energievernietiging)
Een oplossing voor het regenwater zal moeten uitgedacht worden bij de stedenbouwkundige aanvraag en moet in ieder geval voldoen aan de gewestelijke bouwverordening. Er wordt in dit verband geïnformeerd naar de mogelijkheid om de ingebuisde Zilverbeek terug open te leggen. Dit is afhankelijk van verschillende factoren die los van het rup staan: de diepte van de buis, eventuele verontreiniging, grensgebied met Antwerpen /

Met deze laatste opmerking en de evaluatie van de andere adviezen zal rekening gehouden worden bij de opmaak van de volgende adviezen.

Gevolg stadsbestuur aan adviezen 2009:

Het college van burgemeester en schepenen heeft op 21/12/2009 volgende antwoorden gegeven op adviezen van de milieuraad:

Volgende adviezen kregen een voorlopig gevolg:

Het college deelt in ditzelfde besluit mee dat volgende adviezen verder onderzocht zullen worden:

Gevolg aan advies “gebruik van de vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief woon-werkverkeer 2007” van oktober 2007:

"...Wij hebben uw brief van 7 november 2007 in verband met het gebruik van de vrije tram- en busbaan door voertuigen voor collectief woon-werkverkeer te Mortsel, goed ontvangen.

Uw verzoek om dringend werk te maken van het vrijmaken van de vrije bus- en trambanen in Mortsel voor alle vormen van collectief vervoer werd besproken tijdens de vergadering van de Stedelijke Mobiliteitscel van 7 december 2007.

Volgens de Mobiliteitscel is het een goede zaak dat bedrijven willen investeren in het vervoer van hun personeel aangezien dit een groot aantal auto's uit het verkeer haalt maar dan moeten de bussen wel vlot kunnen rijden. Alvorens hier een beslissing rond te nemen, moeten alle mogelijke problemen die hierdoor kunnen ontstaan worden onderzocht. Het openbaar vervoer mag hierdoor niet gestremd worden en er is ook nog de verkeerslichtenbeïnvloeding. De mobiliteitsambtenaar, Guy Van Aken, zal dit verder uitwerken en het resultaat daarvan zal terug besproken worden. ..."

"… In antwoord op uw vraag kunnen wij u meedelen dat er verder geen reactie is van De Lijn. Ander collectief vervoer toelaten op de vrije tram- en busbaan is problematisch, gezien enerzijds de huidige drukke bezetting van de tram- busbaan (tijdens de spits niet minder dan 70 openbaar vervoer voertuigen) en anderzijds de verkeerslichtenbeïnvloeding voor het openbaar vervoer."

Ruimtelijke ordening: overzicht nieuwe projecten, vellen van markante bomen, … :

Er werden vanuit het stadsbestuur geen punten aangemeld.

Rondvraag:

Fietsroutenetwerk Edegem – Hove – Mortsel:

De fietsersbonden van Edegem, Hove en Mortsel gaan in 2010 een kaart uitgeven met functionele en recreatieve fietsroutes door de gemeentes.
De uitgave van deze kaart wordt gesubsidieerd door de drie gemeenten.

Diverse:

In de nieuw aan te leggen wijk ( Drabstraat - Maxlaan ) is er reeds straatverlichting aangebracht.
Deze verlichting wordt iedere avond tot 's morgens ontstoken. Dit terwijl er in deze zone nog geen enkele activiteit is.
In tijden van zinvol omgaan met energie, lijkt dit de klager toch wel nutteloos… .
Erik Mertens heeft EANDIS gevraagd om deze straatverlichting terug uit te schakelen.

Mededelingen van het stadsbestuur:

 /

Mededelingen

Wijziging vergaderdatum mei:

Wegens agendaproblemen zal de milieuraad van mei verschoven worden van 6 mei 2010 naar 20 mei 2010.

Fietsserviceplaats te Mortsel?

In de vergadering van juni 2009 werd voorgesteld om ook in Mortsel een fietsserviceplaats (kleine fietsherstellingen +fietsverhuur) te organiseren.

't Nieuw kla4 (een centrum voor arbeidszorg en arbeidsrehabilitatie aan de Antwerpsestraat te Mortsel) en “Opnieuw & Co” toonden interesse in het voorstel. Ze hebben samen met het stadsbestuur bekeken welke mogelijkheden er zijn om het te realiseren.

De kans is groot dat er op termijn een fietsserviceplaats komt aan het station van Mortsel-Oude God (in de ondergrondse parking). De NMBS gaat weldra een nieuwe oproep richten aan de gemeenten: Mortsel, maar ook Hove en Boechout tonen ook interesse voor het project.

In afwachting van een definitieve locatie, wordt er gewerkt aan een tijdelijk oplossing:

Kippenactie 2010:

Vanaf februari 2010 tot 12 maart 2010 kan de Mortselaar terug legkippen bestellen aan de voordeelprijs van 6 euro per dier.

De kippen zullen op zaterdag 29 mei 2010 tussen 10:00u en 11:00u bedeeld worden.

Earth Hour 2010 - Zaterdag 27 maart 2010 om 20:30…

Op zaterdag 27 maart 2010 wordt in België op initiatief van WWF voor de tweede keer Earth Hour georganiseerd. Die dag zullen meer dan een miljard mensen over de hele wereld het symbolische gebaar van vorig jaar herhalen en tussen 20.30 en 21.30 uur de lichten doven. Met dit sterke gebaar wil WWF bewijzen dat de mensen door zich te verenigen werkelijk een verschil kunnen maken in de strijd tegen de klimaatverandering.

Ook in Mortsel zal dit gebaar zichtbaar zijn. Onder impuls van de milieuraad hebben volgende organisaties reeds hun principiële medewerking toegezegd:

Voor de verdere uitwerking van de actie wordt gewacht tot we meer zicht hebben op de campagnemiddelen die het WWF ons ter beschikking kan stellen (timing: begin februari).

Behaagactie 2010:

De vraag wordt gesteld om in 2010 ook hulst, taxus en een pakket met voor de mens eetbare vruchten op te nemen in het aanbod van de behaag-actie. Dit zal verder bekeken worden tijdens de opstartvergadering van maart 2010.

Er wordt eveneens voorgesteld om jaarlijks een dier mee in de focus te stellen. Als “dier van het jaar” wordt bijvoorbeeld gedacht aan de egel.

[Werking 2010]

laatste wijziging: 03/01/11